
orm nie spełnia? Dla tego typu ładunków stworzona została odrębna gałąź transportu, którą jest transport ponadgabarytowy,
Ten typ transportu obejmuje między innymi transport maszyn, elementów infrastruktury, czy urządzeń przemysłowych. Ładunki te wykraczają poza normy swoją masą, długością, czy wysokością. Muszą więc zawsze być transportowane w specjalnych warunkach. Te z kolei wymagają uzyskania każdorazowo stosowanego zezwolenia.
A jak taki transport wygląda w praktyce? Transport ciężki wymaga przede wszystkim odpowiedniego zaplecza, czyli maszyn transportujących. Poza tym, gdy normy są znacznie przekroczone, wymagany jest również pilotaż transportu. Ma on na celu zwiększenie ogólnego bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu znajdujących się w tym czasie na drodze.
Ich zadaniem jest wyznaczyć trasę optymalną
Transport ciężki ze względu na swoją specyfikę, wiąże się z koniecznością indywidualnego planowania trasy. To nigdy nie jest tak, że podobne wagowo ładunki zawsze da się przewieźć dokładnie tą sama drogą. Co więcej, transport ponadgabarytowy łączy w sobie często elementy transportu drogowego z kolejowym, rzecznym, czy morskim. Dlaczego tak się dzieje? Są bowiem takie drogi, które nie wytrzymają obciążenia ładunku. Transport więc nimi mógłby doprowadzić do zniszczeń infrastruktury, a nawet spowodować zagrożenie bezpieczeństwa na drodze. Jak więc widać, trasa, a zwłaszcza jej planowanie, są tutaj niezwykle istotne.
Jak więc taką trasę się układa? Przede wszystkim robią to specjaliści od logistyki. Ich zadaniem jest wyznaczyć trasę optymalną. Analizują więc stan i możliwości infrastruktury, a następnie wyznaczają poszczególne etapy tak, aby zminimalizować koszty transportu. to właśnie dzięki nim transport maszyn, czy innych ciężkich ładunków jest możliwy, a jednocześnie bezpieczny dla wszystkich.
Duża masa ładunku wiąże się bowiem
Nie wszystkie ładunki można transportować na zasadach ogólnych. Są bowiem takie produkty, których na przykład ciężar zwyczajnie na to nie pozwala. I dlatego właśnie na rynku funkcjonują firmy oferujące tak zwany transport ponadgabarytowy. Jak wskazuje sama nazwa, dotyczy on właśnie tych ładunków, których gabaryty wykraczają poza normy. A jednym z takich gabarytów jest ciężar. W jaki więc sposób wygląda transport ciężki? I czym się charakteryzuje.
Transport maszyn, czy konstrukcji, które są bardzo ciężkie wymaga odpowiedniego taboru, a także zaplanowania trasy. Duża masa ładunku wiąże się bowiem z koniecznością omijania pewnych odcinków dróg, w tym odcinków, na których są małe ronda, czy mosty o niższej nośności. Zanim więc firma przystąpi do transportu, musi dokładnie wyznaczyć trasę, a następnie wystąpić o pozwolenie na pokonanie trasy z danym ładunkiem.
Patrząc na kwestie organizacyjne, można zauważyć, że ten rodzaj transportu wymaga ogromnego doświadczenia. Warto więc zawsze zlecać go dobrym firmom.
Transport ponadgabarytowy na terenie Unii Europejskiej.
Jak w praktyce wygląda transport ponadgabarytowy na terenie Unii Europejskiej?
Co zrobić, jeżeli nasza przesyłka nie mieści się w standardowych gabarytach? Z pomocą przychodzą nam specjalistyczne firmy logistyczne, które dostosowują ofertę do potrzeb klienta. Zgodnie z regulacjami Unii Europejskiej ponadgabarytowy transport maszyn wymaga specjalnych zezwoleń, które uzyskuje się u zarządców dróg oraz w Urzędach Celnych. Poszczególne kraje różnią się czasem oczekiwania na decyzję administracyjną.
W Polsce okres oczekiwania na zezwolenie wynosi do czternastu dni. Aby uzyskać właściwe pozwolenie, należy powiadomić GDDKiA, podając dane wnioskodawcy i przewoźnika, termin transportu, dane nadawcy, szczegółowe parametry pojazdu oraz dokładną datę przejazdu przez terytorium państwa. Transport ciężki czasami oznacza ciężkie utrudnienia w ruchu drogowym lub może doprowadzić do paraliżu komunikacyjnego, zwłaszcza na autostradach oraz na terenach miejskich. Z tego też powodu wydawane zezwolenia niejednokrotnie upoważniają jedynie przejazdów w godzinach nocnych.